Saturday, October 11, 2008

Περί μιας έκθεσης.

Μια ενδιαφέρουσα έκθεση με πλάκες γλυπτές, ελαιογραφίες με αρχαία μοτίβα και αμέτρητες φυσιογνωμίες με πενάκι, από τη μια παραπέμπει σε παλιούς πολιτισμούς και από την άλλη σε μεταμοντέρνα κόμικς επιστημονικής φαντασίας παρουσιάζεται στη γκαλερί Νέες Μορφές στην οδό Βαλαωρίτου από την Ελεωνόρα Αρχελάου. Κάποιες φιγούρες είναι πολύ πρωτότυπες, παραπέμποντας σε μεσαιωνικές εποχές με βασανιστήρια και άλλες σε μια εποχή άχρονη μετά από έναν πυρηνικό πόλεμο όπως απεικονίζοντα σε διάφορα μελλοντολογικά κόμικς. Στον κατάλογο αναφέρεται ότι η καλλιτέχνιδα ανήκει στο κίνημα fluxus, αντιγράφω μια παράγραφο από κει:
..."Να συγκρατήσετε και να εξαλείψετε ολοσχερώς το εγώ σας. Αν μπορείτε, μην υπογράφετε τα έργα σας, μην υπογράφετε τίποτα, αποποιηθείτε την προσωπικότητα σας αν μπορείτε." Αυτό είναι στην πραγματικότητα το πνεύμα του Fluxus. Η Αρχελάου δε θέλησε να δείξει, να εκθέσει να πουλήσει, σε μουσεία ή συλλέκτες. Δεν την ενδιέφερε η σταδιοδρομία της, δεν έκανε την τέχνη επάγγελμα. Είναι από της ελάχιστες γυναίκες, στην Ελλάδα και διεθνώς, που εξακολουθεί αυθεντικά και απλά να συμπλέει με το κίνημα Fluxus....

Νέες μορφές.

5 comments:

Antoine said...

Δυστυχώς, η παραπομπή σου δείχνει μόνο 3 έργα της έκθεσης.

Δεν ξέρω πόσο τίμιο είναι για τον καλλιτέχνη να μην υπογράφει τα έργα του. Όπως είναι επώνυμος ένας συγγραφέας ενός βιβλίου, ο συνθέτης ενός τραγουδιού, έτσι πρέπει να έχει ταυτότητα και ένας πίνακας ή ένα γλυπτό. Συμφωνώ σε μεγάλο βαθμό στη μη εμπορευματοποίηση της τέχνης. Ο καλλιτέχνης, ωστόσο, πώς θα αποτυπώνει την έμπνευσή του στις δημιουργίες του, αν αποποιηθεί το έγω; Τότε τα έργα του δε θα χάσουν μέρος της πρωτοτυπίας;

Βέβαια, ούτε ο αγαπημένος μου Καραβάτζιο υπέγραφε τα έργα του. Ο μοναδικός πίνακας που έχει υπογραφή του είναι ο "Αποκεφαλισμός του Ιωάννη του Πρόδρομου". Αλλά είναι διαφορετικό αυτό το θέμα, γιατί ούτε είχε ο Καραβάτζιο προσωπική ιδεολογία να μην υπογράφει, αλλά και γιατί φυσικά δημιούργησε ένα καινούργιο στιλ, το μπαρόκ.

Τι γνώμη έχεις εσύ, Κέλσιε;

celsius33 said...

νομίζω ότι κάποια έργα ήταν υπογραμμένα οπότε το σχόλιο του καταλόγου είναι μια κριτική που βασίζεται στο παρελθόν της καλλιτέχνιδας που έχει και μια κάποια ηλικία. Δεν ξέρω περισσότερα,και απο το ίντερνετ δεν μπόρεσα να βρω κάτι γι'αυτήν. Ένας περιπλανώμενος καλλιτέχνης σαν το Θεόφιλο ας πούμε θα μπορούσε να κάνει μια τέχνη έτσι, όπως τρώει και κοιμάται και γυρνάει. Τώρα στα κουτάκια της πόλης και δη της Αθήνας, στις γκαλερί του Κολωνακίου (ή Κωλονακίου) κάτι τέτοιο είναι πραγματικά αδύνατον. Η παρουσίαση και η όποια επωνυμία και αβαντάρισμα παίζει μεγάλο ρόλο στην σύγχρονη ζωγραφική. Άλλωστε όποιος αγοράζει κάτι μαζί με το έργο αγοράζει και ένα όνομα καλλιτέχνη. (δεν το ξερα αυτό για τον Καραβάτζιο, μου αρέσει και μένα πολύ, η ζωή του ήταν ο ορισμός του πλάνητα και της ακαταστασίας, ήταν αταίριαστος με τον καιρό που έζησε).
Χαιρετισμούς στο ΑΠΘ :)

Antoine said...

Μάλιστα... αν επισκεφθείς και προσωπικά την έκθεση, γράψε μας τις εντυπώσεις σου. Μου αρέσει αυτή η συζήτηση περί τέχνης. Μακάρι κάθε φορά που κάποιος έγραφε κάποιο σχετικό κείμενο να αναπτυσσόταν διάλογος! Όσοι ενδιαφέρονταν θα προσκόμιζαν πολλά!

Ισχύει αυτό για τον Καραβάτζιο. Και η απουσία υπογραφής του ήταν ένας από τους λόγους που λησμονήθηκε μετά το θάνατό του και "ξεθάφτηκε" μετά από κάποιους αιώνες από τον κριτικό τέχνης Λόνγκι.

Θα δώσω χαιρετίσματα στο ΑΠΘ και θα ψάξω τους τοίχους μήπως έχουν και κάτι δικό σου...;)

L' Aesthete Soleil said...

Δεν την πήρα χαμπάρι την έκθεση. Ευχαριστώ για την ενημέρωση όπως και τον antoine για τις διευκρινίσεις.

celsius33 said...

antoine :) μα γιαυτό γράφω για την έκθεση πήγα και την είδα
aesthete αν βρεθείς στο κολωνάκι πέρνα να ρίξεις μια ματιά, έχει ενδιαφέρον